در پست قبلی، درباره اهمیت نقشهبرداری همدلی و این که چرا پرورش همدلی، هم در خودمان به عنوان معلمان و هم در زبان آموزانمان، ضروری است صحبت کردم. در این مقاله، میخواهم دوباره به مفهوم نقشهبرداری همدلی بپردازم و بررسی کنم که چگونه ترکیب آن با دستورات هوش مصنوعی میتواند این فرایند را سادهتر کند و به ایجاد نقشههای همدلی و استخراج نتایج معنادار از آنها کمک کند.
برای یادآوری، نقشهبرداری همدلی ابزاری کاربردی است که به افراد یا گروهها کمک میکند تا درک عمیقتری از افکار، احساسات، انگیزهها و نیازهای دیگران به دست آورند. این ابزار در ابتدا توسط تیمهای بازاریابی و توسعه محصول برای درک بهتر مشتریان طراحی شد، اما ارزش آن در حوزه آموزش نیز ثابت شده است. برای معلمان و مربیان، این روش ساختاریافتهای برای درک بهتر نیازها و انگیزههای دانشآموزان و همچنین عوامل خارجی تأثیرگذار بر آنها فراهم میکند. همچنین، میتواند تمرینی قدرتمند برای دانشآموزان باشد تا به درک عمیقتری از دیدگاههای دیگران و همدلی با آنها دست یابند.
فرایند ایجاد یک نقشه همدلی میتواند به صورت فردی یا گروهی انجام شود و کلید آن، مجموعهای از هفت سؤال کلیدی است که تمرکز شما را بر روی موضوع نقشه همدلی هدایت میکند:
فرد چه میگوید؟ – چه چیزهایی را بهصورت علنی بیان میکند؟ این میتواند شامل نقلقولهای مستقیم، نظرات یا بازخوردهای ارائهشده در مصاحبهها یا مشاهدات باشد.
فرد چه فکری میکند؟ – ممکن است چه افکاری داشته باشد که بیان نمیکند؟ به افکار درونی، نگرانیها، آرزوها یا دغدغههای ناگفته او توجه کنید.
فرد چه کارهایی انجام میدهد؟ – چه رفتارها یا اقداماتی از او مشاهده میشود؟ ببینید چگونه با محیط اطراف و افراد دیگر تعامل دارد.
فرد چه احساسی دارد؟ – چه احساساتی را تجربه میکند؟ ناامیدیها، شادیها، ترسها یا انگیزههای او را شناسایی کنید.
فرد چه چیزهایی میشنود؟ – چه تأثیرات خارجی بر او اثر میگذارند؟ پیامها، توصیهها یا فشارهایی که از همکاران، دوستان، خانواده یا جامعه دریافت میکند، بررسی کنید.
نقاط ضعف فرد چیست؟ – با چه چالشها یا موانعی روبهرو است؟ موانعی که مانع دستیابی او به اهدافش میشوند، مشخص کنید.
فرد چه امیدی دارد؟ – اهداف یا نتایج مطلوب او چیست؟ نیازها، آرزوها و تعریفی که از موفقیت دارد را درک کنید.
با استفاده از این رویکرد، میتوان بینش عمیقتری از افراد به دست آورد و از این اطلاعات برای بهبود فرآیندهای آموزشی و یادگیری بهره برد.
چگونه هوش مصنوعی میتواند کمک کند
اخیراً متوجه شدهام که استفاده از یک دستور تعاملی هوش مصنوعی برای هدایت این فرآیند میتواند بسیار مفید باشد. این روش به تمرکز بر هر مرحله از فرآیند کمک میکند و در نهایت میتواند خلاصهای ارائه دهد و به شما در استخراج نتیجهگیریهایی درباره چگونگی کمک به فرد یا موضوع نقشه همدلی یاری برساند. به این ترتیب، ما را از درک فرد به سمت یافتن راهکارهای عملی برای کمک به او هدایت میکند.
دستور نقشهبرداری همدلی
این اولین دستوری است که نیاز خواهید داشت. پیش از استفاده از این دستور، مشخص کنید که قصد دارید بر چه کسی تمرکز کنید. پس از وارد کردن دستور، هوش مصنوعی شروع به پرسیدن سؤالات از شما میکند. با پاسخ دادن به هر سؤال، هوش مصنوعی شما را به مرحله بعدی هدایت میکند و در پایان فرآیند، خلاصهای از پاسخهای شما ایجاد خواهد شد. پس از دریافت این خلاصه، میتوانید از دستور پیگیری برای دریافت پیشنهادهایی درباره اقداماتی که میتوانید برای کمک به فرد انجام دهید، استفاده کنید.
دستور تعاملی
“لطفاً مرا در مراحل ایجاد یک نقشه همدلی راهنمایی کن. این کار را با پرسیدن سؤالات و منتظر ماندن برای پاسخ من پیش از طرح سؤال بعدی انجام بده. هنگامی که تمام اطلاعات موردنیاز را از من دریافت کردی، به من کمک کن تا نقشه همدلی را تولید کنم. اگر متوجه شدی، با پرسیدن اولین سؤال شروع کن.”
دستور پیگیری
“از اطلاعات این نقشه همدلی استفاده کن تا راههایی را پیشنهاد دهی که بتوانم به این فرد کمک و از او حمایت کنم.”
داشتن این دستورات میتواند بهویژه در صورت استفاده دانشآموزان از این فرآیند مفید باشد. هوش مصنوعی بهعنوان راهنما عمل کرده و این فرآیند را ساختاربندی میکند تا آنها دچار سردرگمی نشوند. همچنین، به آنها کمک میکند تا از این فرآیند نتیجهگیری کنند و پیشنهادهای تولیدشده توسط هوش مصنوعی را مورد بحث و ارزیابی قرار دهند.
در پایان فرآیند نقشهبرداری همدلی، تشویق دانشآموزان به تأمل درباره آنچه آموختهاند و این که آیا احساس میکنند درک بهتری از فرد موردنظر پیدا کردهاند، میتواند بسیار مفید باشد.
فعالیتهایی که میتوانید از نقشهبرداری همدلی در آنها استفاده کنید
نقشهبرداری همدلی برای معلمان
🔹 ایجاد یک نقشه همدلی کلی برای کلاس خود
به کلاس خود به عنوان یک کل نگاه کنید و از فرآیند نقشهبرداری همدلی برای درک تجربیات جمعی دانشآموزانتان استفاده کنید. بررسی کنید که آنها در بحثهای کلاسی چه میگویند، درباره مطالب چگونه فکر میکنند و نسبت به محیط یادگیری خود چه احساسی دارند. رفتارهایشان را در فعالیتهای گروهی یا کارهای فردی تحلیل کنید و عوامل بیرونی مانند پیشینههای فرهنگی یا فشارهای خانوادگی را که ممکن است بر آنها تأثیر بگذارد، در نظر بگیرید. این کار به شما کمک میکند روشهای تدریس خود را تنظیم کنید، تعامل در کلاس را بهبود دهید و موانع یادگیری را شناسایی و برطرف کنید.
🔹 تمرکز بر یک دانشآموز خاص که با چالش روبهرو است
بر دانشآموزی که با مشکلاتی مواجه است یا ارتباط با او برای شما دشوار است، تمرکز کنید. از نقشهبرداری همدلی برای درک آنچه ممکن است بیان کند (مانند شکایات، سؤالات)، افکاری که ممکن است نگه دارد (مانند نگرانیها، عدم اعتماد به نفس) و احساساتی که نسبت به یادگیری خود دارد، استفاده کنید. همچنین، رفتارهای او مانند میزان مشارکت در کلاس یا زبان بدنش را بررسی کنید و تأثیر عوامل خارجی مانند فشارهای خانوادگی یا تأثیر همسالان را در نظر بگیرید. این کار به شما بینش میدهد تا بتوانید از این دانشآموز بهتر حمایت کنید.
🔹 ایجاد نقشه همدلی برای همکاری که با او مشکل دارید
نقشهبرداری همدلی فقط برای دانشآموزان نیست؛ بلکه میتواند در بهبود روابط حرفهای نیز کمک کند. بر همکاری که با او دچار تنش یا سوءتفاهم هستید، تمرکز کنید. به آنچه که او در مکالمات بیان میکند، نگرانیها یا انگیزههای نانوشتهاش و اینکه چگونه رفتارهایش احساساتش را منعکس میکند، فکر کنید. همچنین، فشارهای خارجی مانند حجم کاری، شرایط شخصی یا انتظارات اداری را در نظر بگیرید. درک بهتر دیدگاه او میتواند به یافتن راههایی برای همکاری مؤثرتر و کاهش تنش کمک کند.
نقشهبرداری همدلی با دانشآموزان
🔹 تمرکز بر فردی با دیدگاههای کاملاً متفاوت
از دانشآموزان بخواهید شخصی واقعی یا فرضی را که باورها، ارزشها یا نظرات او کاملاً با آنها متفاوت است، انتخاب کنند. این فرد میتواند یک شخصیت تاریخی، یک رهبر سیاسی یا حتی یکی از همکلاسیهایشان باشد. سپس، از آنها بخواهید برای این فرد یک نقشه همدلی ایجاد کنند و به افکار، احساسات و انگیزههای او توجه کنند. این فعالیت باعث میشود دانشآموزان درک بهتری از دیدگاههای متفاوت پیدا کنند و ذهن بازتری نسبت به دیگران داشته باشند.
🔹 تمرکز بر یک شخصیت در یک تصویر از کتاب درسی
یک تصویر از کتاب درسی انتخاب کنید که صحنهای از تعامل بین افراد را نشان دهد. از دانشآموزان بخواهید یکی از شخصیتهای تصویر را انتخاب کرده و برای او نقشه همدلی ایجاد کنند. آنها باید از نشانههای بصری مانند حالات چهره، زبان بدن و محیط برای استنباط افکار، احساسات و انگیزههای شخصیت استفاده کنند. این فعالیت به توسعه مهارتهای مشاهده، استنباط و تحلیل در دانشآموزان کمک میکند.
🔹 انتخاب شخصیت از یک داستان یا فیلم مورد علاقه (تمرکز بر ضدقهرمان یا شخصیتهای نامحبوب جذابتر است)
از دانشآموزان بخواهید شخصیتی از یک داستان یا فیلم را انتخاب کنند. اگرچه آنها میتوانند قهرمان داستان را انتخاب کنند، اما تمرکز بر ضدقهرمان یا شخصیتی که دوست ندارند، معمولاً نتایج جالبتری دارد. از آنها بخواهید به گذشته و انگیزههای این شخصیت فکر کنند و ببینند چه عواملی تصمیمات او را شکل داده است. این فعالیت باعث میشود دانشآموزان تحلیل عمیقتری از شخصیتها داشته باشند و به چالشهای پنهان آنها پی ببرند.
🔹 ایجاد نقشه همدلی برای معلم خود (اگر به اندازه کافی شجاع هستید!)
از دانشآموزان بخواهید برای شما، معلمشان، یک نقشه همدلی ایجاد کنند. یک سناریوی شخصی و مرتبط با محیط آموزشی را با آنها به اشتراک بگذارید و از آنها بخواهید به این فکر کنند که شما چه افکاری دارید، چه احساسی را تجربه میکنید و با چه چالشهایی روبهرو هستید. این فعالیت نه تنها به دانشآموزان کمک میکند تا مهارتهای همدلی خود را تقویت کنند، بلکه باعث ایجاد درک متقابل و بهبود روابط میان معلم و دانشآموز میشود.
🔹 ایجاد نقشه همدلی برای فردی که رابطه دشواری با او دارند
از دانشآموزان بخواهید فردی را که رابطهای چالشبرانگیز با او دارند (دوست، عضو خانواده یا همکلاسی) انتخاب کنند و برای او نقشه همدلی ایجاد کنند. آنها باید افکار، احساسات و انگیزههای احتمالی این فرد را بررسی کنند. این فعالیت میتواند به دانشآموزان کمک کند تا دیدگاه فرد مقابل را بهتر درک کنند و راههایی برای بهبود ارتباط و حل مشکلات بیابند.
جمعبندی
امیدوارم از این مقاله متوجه شده باشید که نقشهبرداری همدلی ابزاری قدرتمند برای ایجاد درک عمیقتر و ارتباط مؤثرتر، چه در محیطهای آموزشی و چه در موقعیتهای دیگر، است. با استفاده از دستورات هوش مصنوعی، میتوان این فرآیند را سادهتر و ساختارمندتر کرد تا هم برای معلمان و هم برای دانشآموزان قابل اجرا باشد. این رویکرد نه تنها به شناسایی نیازها، افکار و احساسات دیگران کمک میکند، بلکه بینشهایی کاربردی ارائه میدهد که میتواند به بهبود روابط، استراتژیهای آموزشی و نتایج یادگیری منجر شود.
چه در تلاش برای درک یک کلاس، حمایت از یک دانشآموز مشکلدار یا پرورش همدلی نسبت به دیدگاههای مختلف باشید، نقشهبرداری همدلی زمینهساز تأمل، همدلی و رشد معنادار در همه شرکتکنندگان است.